Saga sus domestica carnis is het tweede taxidermie kunst uit de serie “Memories of life”. Een overkoepelde serie met meerdere individuele sculpturen. De serie “Memories of life” speelt in op de vervreemding van de dood door de doodsoorzaak van verschillende opgezette dieren te tonen. Lees meer hierover in mijn artist statement. Dit kunstwerk betreft een geslacht speenvarkentje uit de vleesindustrie die ik heb gereconstrueerd en opgezet.
Toen ik op een dag huid van een varkentje ging ophalen bij de slager had ik eigenlijk een ander project in gedachten. In plaats van alleen een huid kreeg ik een compleet varken mee met alles erop en eraan. Ik vond het diertje zo mooi en triest dat er ter plekke een nieuw kunstwerk was ontstaan in mijn hoofd. Ik wilde het varkentje precies zo prepareren als ik het bij de slager heb aangetroffen.
Het eindresultaat van het kunstwerk is bewust levendiger geworden dan zijn alterego aan de haak achter de toonbank van de slager, (zo zit hij rechtop, wat een dood varken niet kan en de ogen zijn open.) Het varken heeft opzettelijk menselijke ogen omdat ik vond dat hij daardoor indringender kijkt. Dat sommige elementen aan dit kunstwerk ‘levend’ zijn heeft een functie: Hij komt een stuk aandoenlijker en ‘opener’ over. Het nodigt mensen daardoor veel meer uit hem goed te bekijken, maar zijn doodsoorzaak is duidelijk aanwezig.
Het varkentje is nu te bewonderen met liefdevol herstelde slachtkenmerken. De vele gaten en scheuren die per ongeluk zijn veroorzaakt door onvoorzichtigheid of tijdsdruk van de slager, maar geen functie hebben, naaide ik met veel liefde en geduld dicht. Als er ergens huid ontbrak heb ik daar verband tussen genaaid.
De gapende gaten die door de slager bewust en volgens procedure zijn gemaakt, daarentegen heb ik geaccentueerd door deze met een rood draad dicht te naaien.
De verminkte oren die wijzen op een leven van registratie, clippen en chippen, en heb ik goed geconserveerd, maar verder ongemoeid gelaten.
Een kenmerkend van het kunstwerk is het grote brandmerk achterop de rug. Dit is een keurmerk, wat een levend varken (of overleden door natuurlijke oorzaak) niet kan hebben. Het is namelijk het merk van de keuringsdienst van waren, voor eetbaar verklaard vlees.
Saga betekend zoiets als een “lang verhaal” meestal in delen. Sus domestica is de soortnaam van dit dier in kwestie (tam varken.) Carnis is latijn voor “vlees”.
TAXIDERMIE KUNST
Speenvarkentje
65 cm lang, 35 cm breed, 44 cm hoog
Materialen: varkenshuid, glazen ogen, was, PU-schuim, houtwol, draadeind, ijzerdraad, rode wol
Sokkel
68 cm breed, 68 cm lang, 21 cm hoog
Materiaal: MDF, tegeltjes, RVS
Overige taxidermie kunstwerken in de serie “Memories life” tot nu toe: Saga venari Lepus europaeus & Saga martes fiona
Opmeten van het karkas
Omtrektekeningen maken van het karkas
Het looien van de varkenshuid, duurt ongeveer 2 weken
De voorpoten, met de schouderbladen
De kop van bovenaf gezien
Ontbrekende stukken huid opvullen met verband
De complete varkenshuid plat neergelegd
De voor- en achterpoten in de huid. Op de achtergrond het lichaam zelf
De uitdrukking van het varken vormgeven d.m.v. strategisch plaatsen van prepareer spelden
Vlindertje met een stokje om de was diep het lichaam in te duwen
Het varkentje vol met prepareer spelden voor een gecontroleerde uitharding
De uitdrukking iets aanpassen van neutraal naar angstig
Tegeltjes, zoals bij de slagerij, bovenop de sokkel
Schets van het concept in Photoshop
Lichaamsdelen van PU-schuim
Anatomische omtrek tekeningen van lichaamsdelen
De achterpoten
Ontbrekende delen van de huid dichtnaaien
De huid wassen met speciaal wasmiddel voor preparaten (L5)
De kop passend maken voor de huid en de vorm modeleren
De huid vochtig houden met een natte doek tijdens het proces
De zwarte prepareerspelden zijn sterker en worden gebruikt op plaatsen waar de huid erg dik en sterk is
Een ijzeren pen zorgt ervoor dat het oor tijdens het drogen op zijn plaats blijft
Bijbehorende sokkel van MDF
Vlindertje maakt de voegen tussen de tegeltjes schoon